Home > News & Agenda > News archive > Nieuw algoritme legt onontdekt heroriëntatiegedrag C. elegans bloot
News archive
09/20/2016

Nieuw algoritme legt onontdekt heroriëntatiegedrag C. elegans bloot

Met een door henzelf nieuw ontwikkeld algoritme deden VU-natuurkundigen nieuwe ontdekkingen in het gedrag van de rondworm C. elegans.

Een belangrijk modelorganisme voor de bestudering van gedrag en de onderliggende moleculaire, genetische en neurale componenten ervan.

Met het algoritme (een computerprogramma) kan niet alleen de typische kronkelende beweging van C.elegans worden bestudeerd, maar ook de lussen die de worm maakt. Dit was met eerdere analyses onmogelijk. Doordat nu alle bewegingen van C.elegans kunnen worden geanalyseerd, is het mogelijk het complete gedrag van de worm te kwantificeren (meetbaar te maken).

Nieuwe mechanismen
VU-natuurkundigen Onno Broekmans en Greg Stephens en hun collega’s van de Universiteit van Toronto pasten hun ‘gedragsmicroscoop’ toe op de ‘omega-draai’, genoemd naar de vorm van de Griekse letter Ω. Deze draai wordt door de worm gebruikt om te ontsnappen aan dreigend gevaar en om zich te heroriënteren. De onderzoekers ontdekten dat deze draai niet één enkel stuk gedrag is, maar twee aparte gedragingen — iets wat helpt bij het begrijpen hoe de worm zoekt naar bijvoorbeeld voedsel en paringspartners.  De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift eLife.

Het werk van Broekmans en Stephens helpt bij het overbruggen van een gat in ons vermogen om gedrag te bestuderen, zoals het vinden van voedsel, het vermijden van vijanden of reproductie. Hoewel de onderliggende processen die het gedrag aansturen (denk aan bijvoorbeeld DNA en genen, of de elektrische activiteit van de hersenen) vaak in groot detail bekend zijn, is het meten van het gedrag zelf en het linken hiervan aan de onderliggende processen lastig. Het algoritme kan ook gecombineerd worden met recent geboekte vooruitgang in hersenscans en genetische expressie, om zo nieuwe mechanismen te ontdekken die het gedrag van de worm veroorzaken en besturen.

English